Bouwbeschrijving Fryske Klomp

 

  1. De kiel met contragewicht:

De klomp heeft aan de onderzijde een groef. Hierin lijm en schroef je de kiel.

 

  2. Het is verstandig om watervaste houtlijm te gebruiken en de gaten voor de schroeven even voor te boren.

Je kunt eventueel de voorzijde van de kiel iets afronden en de achterzijde scherp toe laten lopen.(vliegtuigvleugel-model) Aan de onderzijde van de kiel wordt het bijgeleverde stalen contragewichtje geschroefd.

 

  3. De mast Ø 14 mm, lengte 600mm:

In de wreef van de klomp zit een gat van 14 mm. Plaats de mast door de wreef van de klomp. Lijm deze op zijn plaats in de bodem. De mast mag maximaal 20 mm achterover staan. De hoogte van de mast is vanaf de wreef van de klomp tot de top van de mast 510 mm. Wanneer de mast naar boven toe iets dunner (tot ca. 10 mm. “verjongd”) wordt, lijkt deze nog mooier.

 

  4. Het dekje, dikte 3 mm:

Nadat je de kiel en de mast hebt aangebracht, lijm je het dekje over de hiel (gat) van de klomp. Met lijm kun je eventueel ook nog kleine spijkertjes gebruiken. Schaaf en schuur het dekje bij, zodat het één geheel wordt met de klomp.

 

  5. De giek Ø 12 mm, Lengte 285 mm:

De giek wordt aan de mast bevestigd d.m.v. 2 schroefoogjes, op een hoogte van 15mm vanaf de wreef van de klomp. Kijk goed op de tekening! De giek mag aan beide uiteinden iets “verjongd” worden.(dunner maken) Bevestig een schroefoogje 10 mm van achteren, boven op de giek. Bevestig ook een schroefoogje 120 mm van achteren onder aan de giek. Dit oogje wordt gebruikt als bevestiging van de schoot.

 

  6. Het giekje voor de fok Ø9 mm, Lengte 250 mm:

In het giekje voor de fok worden, 10 mm van de uiteinden, gaatjes van 2 mm geboord.

 

  7. De boegspriet Ø 12 mm, Lengte 210 mm:

De boegspriet druk je 30 mm voor in de kop van de klomp “te pas”, precies zoals op de tekening staat aangegeven.  Op 10 mm van de punt van de boegspriet boor je een klein gaatje (2 mm) door de boegspriet.

 

  8. Gaffel Ø 12 mm lengte 185 mm:

De gaffel wordt aan de mast bevestigd d.m.v. twee schroefoogjes, 390 mm vanaf de wreef op dezelfde wijze als de giek. Op 20 mm van achteren boor je een gaatje van 2 mm door de gaffel voor het zeil.

 

  9. Ophanging van de gaffel:

Hiervoor gebruik je een nokkeval. Op 40 mm van het einde van de gaffel boor je een gaatje van 2 mm door de gaffel. Ook in de mast boor je een gaatje voor de nokkeval, en wel op 40 mm van de top.

 

10. Grootschoot en fokkeschoot:

Op de achterkant van het dekje plaats je een schroefoogje voor de schoot. Vlak voor de mast schroef je een oogje voor de fokkeschoot. Hieraan worden de schoten vastgeknoopt. (kijk goed op de tekening).

 

11. Klaarmaken van de zeilen:

Plak rondjes op de hoeken van het zeil en de fok aan beide zijden tegen elkaar aan en knip ze bij in het model. (zie tekening). Plak nu de blauwe band (in de lengte) op het voorlijkje van de fok (50 cm) en vouw de band om. Knip deze op de juiste lengte af. Je voorlijk-fok is nu klaar. Plak op dezelfde manier de witte band aan de voorkant van het zeil (33 cm) en knip deze op maat bij.

 

12. De zeilen:

Het grootzeil word op de vier hoeken op de giek en op de gaffel vastgezet en met zgn. “rakbanden” aan de mast bevestigd, d.w.z. het zeil wordt met een touwtje in 5 à 6 slagen met de klok mee, van boven naar beneden om de mast en door de voorkant van het zeil geregen om het zeil bij de mast te houden. Het zeil wordt aan de achterzijde van de giek bevestigd door het schroefoogje en aan de voorzijde (de zgn. “hals”) met een touwtje door het voorste – reeds aanwezige – schroefoogje van de giek.

Advies: Houd het touwtje van de schoothoek (achterkant zeil) langer, zodat je daarmee wat ruimte hebt voor meer of minder bolling in het grootzeil.

 

13. De fok:

De fok wordt eveneens op de drie hoeken tussen giekje en masttop met een touwtje vastgezet. Hiertoe wordt een klein gaatje van 2 mm geboord door de masttop (op 25 mm van boven). De blauwe band van de fok zit op de voorkant (“voorlijk”). Het giekje voor de fok moet tussen de boegspriet en het onderlijk van de fok worden aangebracht. Het zelfde advies geldt ook hier: Door het touwtje aan de achterzijde van het giekje langer te houden kun je het zeil beter trimmen.

14. Wimpeltje:

Bovenin de mast boor je verticaal een klein gaatje. Doe in het gaatje een klein koperen spijkertje. Het rode wimpeltje lijm je om dit spijkertje heen, waarna je het vervolgens in vorm knipt. (vlag).

 

15. Afwerking:

Nu kun je je klomp schilderen en versieren. Gebruik daarvoor je eigen fantasie. Let op: wanneer je wilt dat je klomp meezeilt in de eenheidsklasse mag je niets aan de constructie en de afmetingen van de zeilklomp veranderen !

Voor vragen en adviezen kun je terecht bij de technische commissie van de Stichting Klompkesilen, Dhr. Johannes Mink, telefoon 058-8443449 of mail johannesmink@upcmail.nl.

 

( Toon print-versie (PDF) )

Wanneer je de tekeningen niet kunt openen kun je hieronder gratis Adobe Reader downloaden….